Досвід роботи класного
керівника 9 класу Баглай Юлії Анатоліївни
«Формування патріотичної свідомості школярів через проектну діяльність в системі освіти
для сталого розвитку"
Актуальність: сучасний стан розвитку українського суспільства характеризується
зростанням етнічної свідомості народу, усвідомлення необхідності дослідження та
збереження традиційної культури, як генофонду духовності етносу. Ще з Т. Г.
Шевченка почалося розуміння нараду як «сім’ї єдиної». І зараз нова хвиля коли ми відчуваємо єдність народу. І це
треба зберегти і підтримати у наших дітях.
У сучасній системі виховання приділяється багато уваги формуванню національної
самосвідомості учнів, формам роботи по згуртовуванню колективу за допомогою колективних справ,
участі у волонтерській діяльності, формуванні навичок навчання протягом всього
життя, активної громадської позиції. Як
найкраще цього досягти дозволяють проектні технології. Залучення учнів до
проектної діяльності сприяє активізації пізнавальної діяльності учнів. Формує
навички активної пошукової, дослідницької роботи, роботи в команді, співпраці,
вчить бути толерантними.
Серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають патріотичне,
громадянське виховання. Нині, як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до виховання патріотизму як
почуття і як базової якості особистості.
Наукові концепції та теорії: на питання національного виховання учнівської
молоді звертають увагу: Юхновський,
І. Про ідеологію і політику Українського інституту національної пам’яті; Афанасьєв,
А. Педагогічні основи військово-патріотичного виховання військовослужбовців
строкової служби Збройних Сил України, Концепція національно-патріотичного
виховання дітей та молоді; питання доброчинності молодіжного лідерства і
волонтерства у вітчизняній науці та практиці досліджували Безпалько О, Зайцева З., Карпенко О.,Назарук В., Ступак
Ф., Толстоухова С., Шатохіна О. Дослідники спрямовують свою увагу на зміст, принципи
та практичний досвід організації волонтерської діяльності, питаннях практичної
підготовки до роботи з різними категоріями населення.
Основна ідея: виховання молодої людини - патріота України, готового самовіддано
розбудовувати її як суверенну, демократичну, правову і соціальну державу,
виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої
громадянські права та виконувати обов'язки, сприяти громадянському миру і
злагоді в суспільстві, бути конкурентоспроможним, успішно самореалізуватися в
соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал, носій української національної
культури.
Технологія реалізації ідеї: проектні
технології, волонтерська діяльність, розвивальні технології, технологія співпраці,
інформаційно-комунікаційні технології, практики освіти для сталого розвитку.
Завдання:
·
формування національної свідомості,
любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати задля держави,
готовність її захищати;
·
забезпечення
духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, жінки-матері, культури, традицій та історії свого народу;
·
утвердження
принципів вселюдської моралі, правди, справедливості, патріотизму, доброти,
працелюбності та моралі;
·
формування творчої та активної особистості;
·
забезпечення повноцінного фізичного
розвитку дітей і молоді, охорони та зміцнення їхнього здоров'я;
·
виховання поваги до Конституції,
законодавства України, державної символіки;
·
формування екологічної культури людини,
гармонії її відносин з природою.
Форми, методи, прийоми, засоби: Сільська
школа - це завжди головний
осередок життя всього села. Вона є провідником новизни у соціальному,
економічному і політичному житті, висвітленні актуальних ідей та проблем
сучасності, показником тенденцій розвитку всієї держави.
Саме освітяни села відчули першими,
що починається новий етап в розвитку світу. На перше місце виходять знання. При
чому освіта повинна бути не підготовкою до життя, а стати способом життя,
повинна мати випереджувальний характер, бути націленою на стале майбутнє, на
ефективне розв’язання проблем нового століття, розвиток ключових
компетентностей особистості, формування в неї нової культури, самостійного та
креативного мислення, уміння прогнозувати і планувати, приймати дієві і
відповідальні рішення, мислити творчо, критично та самокритично, відповідально
і свідомо.
Виникла потреба реалізувати такі освітні проекти, які засновані на цілісному
підході до людини, суспільства і природи, єдності сучасного наукового знання та
соціальної практики.
Саме тому у 2012 році школа почала приймати участь в Всеукраїнському
експерименті «Випереджаючої освіти для сталого розвитку», а у 2015 році ввійшла
до складу експериментальних навчальних закладів як «Школа сталого розвитку»
Принципи концепції випереджаючої освіти
для сталого розвитку стали пріоритетними у навчально-виховному процесі.
Навчання за цим проектом здійснюється у трьох напрямках взаємопов’язаних міх
собою.
Важливе місце у формуванні особистості посідають виховні принципи сталого
розвитку: можливість висловлювати та відстоювати свою власну точку зору,
мислити критично, вчитися працювати в команді, домовлятися та поважати
демократичні рішення, бути толерантним та відповідальним, бути відкритими для
навчання та самонавчання, вміти приймати самостійні рішення у власному
повсякденному житті.
Впровадження випереджаючої освіти
для сталого розвитку у виховну роботу класу забезпечить формування готовності
випускника до повноцінного функціонування в соціумі, що потребує
конкурентоспроможних фахівців.
Разом з тим спостерігаючи за важкою суспільно-політичною ситуацією в
країні, я не можу залишатися осторонь подій які відбуваються.
Перебуваючи в експериментальній діяльності я, як класний керівник, вирішила
організувати роботу з класним колективом так, щоб у кінцевому результаті на
основі підходів освіти для сталого розвитку(див.дод.1)
та Концепції національно-патріотичне виховання
сформувати гідного громадянина своєї держави, виховати майбутнього патріота,
захисника своєї Батьківщини.
Виховна робота класу(див. дод.2) ґрунтується на засадах
поєднання національного із загальнолюдським, виховання учнів громадянами і
патріотами. Виховну роботу планую так, щоб сприяти становленню особистості, як
творця і проектувальника життя у стосунками між учнями і педагогами, школою і
родиною.
Основним завданням виховної
роботи в класі є створення умов для самореалізації кожного учня формування його
ключових компетентностей, а саме: особистісних, комунікативних, духовних,
громадських, інтелектуальних, творчих, соціальних, екологічних, правових, які
сприяють розвитку учня та в повноцінній реалізації у сучасному житті. Формування
такого учня відбувається у процесі соціалізації і реалізується за ціннісними
орієнтирами.
Я планую життя свого
класного колективу, щоб у ньому було все і праця, і навчання, і творчість.(див. дод.3)
Щоб правильно визначити мету, зміст, організаційні форми виховної роботи
класу, я враховую реалії сьогодення, проводжу діагностування класного колективу(див.дод.4) та у формі анкетування вивчаю
попит та бажання учнів.
Анкети проведені зі старшокласниками, показали, що більшість осмислюють
важливі явища суспільного життя. Аналізуючи відповіді учнів, я виявила, що
найбільше учні цінують у людях розум, чесність, доброту, справедливість,
совість та не поважають за лицемірство, брехню, насмішки, глузування. Що
головна життєва мета кожного – стати людиною, бути корисним суспільству, мати
гарну сім’ю.
Тому головне місце у виховній роботі класу займає
проектна діяльність учнів(див.дод.5).
Цей вид діяльності дозволяє виховати у кожного школяра загальнолюдські
цінності, якості справжнього громадянина. У рамках роботи над проектами
розробляються: реферати, доповіді, комп'ютерні презентації. Я вважаю, що це
дозволяє реалізувати багато завдань сучасної освіти. У процесі
пошуково-дослідницької діяльності учні розвивають пізнавальну активність,
творче мислення, залучаються до вирішення проблемних питань, використовуючи
різні джерела, знаходять зв'язок між предметами, між минулими і сучасними
подіями, тобто вміло розвивають логічне мислення, творчість, інформаційну
культуру, предметні та соціальні компетенції.
Моя діяльність ґрунтується на принципах особисто
орієнтованого навчання, що реалізовується в засобах індивідуалізації змісту,
форм, методів і педагогічних засобів досягнення цілей навчання, переведення
процесу розвитку учнів в режим самоорганізації і саморозвитку.
Дітей та батьків мого класу зацікавило питання про долю
жінок нашого краю в роки війни. Ніхто ніколи не рахував кількість жінок, які
були мобілізовані на фронт, кількість поранених, контужених, і тих хто стали
інвалідами, а живих свідків тих подій з кожним роком стає все менше. І тому всі
разом ми вирішили зібрати якомога більше свідчень в учасників війни та їх
родичів (див.дод 6) у вигляді
спогадів, копій листів та фотографій. До 70-ти річчя визволення
Дніпропетровщини від нацистів створили проект «Внесок жінок нашого краю у
перемогу над ворогом 1941-1945 рр» (див.
дод.7; див.презентацію, див. фільм, див.збірку)
Результатом нашої
спільної роботи є оформлення збірки: «Доля жінок нашого краю у роки війни», а
також спільними зусиллями створили фільм «У війни не жіноче обличчя».
Волонтерський пошуково-дослідницький проект «Жіноче
обличчя війни» приймав участь у «Міжнародному молодіжному конкурсі волонтерських
проектів -2014»(див.
дод.8).
Включилися в загальношкільний проект «Це моя Земля, це моя мала Батьківщина», вибрали напрямок «Спадкоємці
перемоги». (див. дод.9)
Кредо нашого проекту: «Хто, як не ми?»
Актуальність: становлення і розвиток незалежної України,
формування нових політичних відносин, можливе лише за умови усвідомлення
молодим поколінням особистої відповідальності за долю своєї країни. Патріотичне
виховання стає важливою складовою частиною, процес формування громадянина,
справжнього спадкоємця і продовжувача національних традицій з активною
громадянською позицією. Волонтери класу свято виконують обов’язок перед воїнами
односельцями які знаходяться в зоні АТО. (див.
дод.10, 11, 12, 13)
Волонтерська діяльність є головним напрямком
діяльності класного колективу. Діяльність волонтерів класу відбувається на
засадах власної волі. Діти знають, що ця діяльність, не прибуткова, корисна для
інших людей та суспільства у цілому.
Участь учнів у волонтерській роботі сприяє вихованню фундаментальних
цінностей – добра, милосердя, співчуття, громадянськості, свободи вибору,
справедливості, солідарності, взаємодопомоги; виробляє вміння діяти і приймати
рішення самостійно чи в складі команди та розв’язувати конфлікти.(див.дод 14).
Ми живемо у сільському регіоні тому соціально-виховне
середовище, яке оточує дітей нашої школи має свої індивідуальні особливості. Ми
співпрацюємо з громадою села, а саме з громадською організацією «Сяйво надій».
Найбільш
адаптованою формою волонтерської роботи в класі є залучення учнів до суспільно
корисної діяльності. Система
волонтерського руху функціонує завдяки її людським ресурсам, і я вважаю,
що в Україні волонтерський рух – одна з
найефективніших форм роботи з різними категоріями дітей.
У нашому населеному пункті живе
багато літніх людей, які залишилися без опіки своїх близьких родичів, вони
потребують постійної допомоги та уваги. Тому, провели операцію «Турбота» (див.дод15), налагодили допомогу людині
похилого віку Щасливець М. І., а саме допомагаємо
по господарству, вигребли зів’яле листі, зібрали яблука, підмели подвір’я.
Дівчатка постійно забезпечують стареньку свіжим хлібом.
Потребує допомоги і вчителька, яка знаходиться на заслуженому відпочинку
Климко З.О. Вже другий рік поспіль учні допомагають їй і мають велике
задоволення від того, що роблять добру справу.
Стало традицією бути учасниками
благодійного концерту до Дня людей похилого віку, який проводиться працівниками
Будинку культури нашого села. В цьому році діти стали організаторами концертної програми, метою якої було підняти
настрій наших гостей, тим що під час концерту виконувалися їхні улюблені пісні.
Все далі і далі відходять від нас роки Другої світової війни (1939-45р.), але не забувається великий
подвиг нашого народу, який грудьми загородив шлях фашизму. Найголовніше
завдання для мене як класного керівника
– зробити все, щоб не пішли в
забуття імена героїв, а разом із ними і їхні
подвиги, згадки про війну. Учні мого класу стали екскурсоводами
історичного музею села. Екскурсії, які проводять учні, залюбки відвідують не
тільки учні школи, а й жителі села. Волонтери вивчають архівні матеріали про
хронологічні події історії нашого села, про людей, які творили цю історію. Самі
створюють тематичні презентації, які використовують під час проведення
конференцій, дайджестів, круглих столів.
Також, кожного року проводяться акції : «Ветеран живе поруч» (див. дод. 16), «Пам’ять» (див. дод. 17). Волонтери нашого класу взяли шефство над
ветераном війни Іванченком П.Ф. Учні наводять лад у дворі, будинку, разом з
ветераном, читають і обговорюють статті місцевої газети «Наш край», де ветеран
є позаштатним сількором.
Однією з форм роботи по формуванню в учнів екологічної культури, відчуття
відповідальності за природу, розвиток вміння раціонального природокористування
є участь у збереженні природи та благоустрої території села. Волонтери організовують
численні акції «Квітуй мій квітник»,
«Батарейки здавайтесь», «Калинова алея», «Лілея», «Годівничка», «Макулатура»,
«Очистимо планету від сміття», «Зелений патруль» проводять операції по
впорядкуванню території села «Чисте довкілля», «Шкільне подвір’я». Проводять
екологічні рейди, метою яких є пошук і розчищення природних джерел; прибирання берегів
ставка; висадження дерев на території школи. Постійно проводяться акції
«Затишок» по впорядкуванню прилеглої території школи. Протягом зими учні приймали активну у екологічній
акції «Годівничка». (див.дод. 18)
Наш волонтерський загін працює не
тільки на рівні школи та громади(див.дод.19), він також приймає участь у всеукраїнських
благодійних акціях. Благодійна організація «Благодійний Фонд «ОВЕС»
(м.Київ) Програма «Добро Жменями»
оголосила про початок збору пластикових
кришок для протезів солдат, які постраждали в зоні АТО.
Також, ми підтримуємо зв'язок з громадською організацією “Дзвони
Чорнобиля” яка опікується справами
постраждалих від наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також інвалідами з
дитинства, cиротами, багатодітними та малозабезпеченими родинами.
Для того щоб надати допомогу хворим дітям, ми передплатили газету «Чернобильський Дзвін», тим самим
перерахувавши кошти на лікування тим, хто їх потребує.
Час показав, участь учнів у волонтерській роботі не просто їм подобається,
а і приносить духовне задоволення, індивідуальний ріст суспільно-корисної
особистості. Я впевнена, що благодійна діяльність моїх школярів не дасть
залишитися байдужими жодного жителя нашого села, приверне увагу до актуальних
проблем і змусить задуматися дорослих над шляхами їх вирішення.
Чи не найголовнішим у виховній роботі класу є робота з батьками. Цей напрям можна
вважати найскладнішим.
Соціальні психологи стверджують: якщо сім'я зацікавлена у
вихованні особистості дитини, то сили школи потроюються. Адже цей розвиток
успішний лише завдяки спілкуванню, взаєморозумінню і співпраці з батьками.
У роботі з
батьками використовую інноваційні форми роботи:
дерево родоводу (зустрічі поколінь,
роздуми над проблемами виховання);
у сімейному колі (індивідуальна допомога
родинам, організація зустрічей із лікарями, юристами, психологами);
родинний міст (збори дітей, батьків,
членів родини);
сімейна скринька (добірка матеріалів з
позитивним досвідом родинного виховання);
народні світлиці (спільне проведення
традиційних святкувань);
аукціони педагогічних ідей (обмін
досвідом з родинного виховання);
батьківські педагогічні «табу» (спільне
обговорення шляхів виходу із кризових ситуацій).
Батьки нашого класу є активними учасниками шкільних
заходів та міроприємств. (див. дод.20)
У класі було проведено конкурс есе «Моя мама творча
особистість». Перемогу отримала сім’я Фролових. Мама, Алла
Миколаївна, є сільською майстринею і свій досвід вона передає учням. Донька Софія
разом з мамою прийняли участь в акції «Єднаймось
навколо квітки маку» та виготовили
вироби для районного фестивалю “Маків цвіт”. (див. дод.21)
Наукові джерела:
1.
Афанасьєв А. О. Педагогічні основи
військово-патріотичного виховання військовослужбовців строкової служби Збройних
Сил України : автореф.дис ... канд.пед.наук . – Київ : Б.в., 2005 . – 20 с.
2.
Бех І. Д. Виховання особистості: Сходження
до духовності. — К. Либідь, 2006. — 272с.
3.
Безпалько О.В. Соціальна педагогіка в
схемах і таблицях: Навч. посібник. – К.: Логос, 2003. – 134 с.
4.
Волонтерство як ресурс соціальної роботи
у громаді: Зб. статей. – К.: Християнський Дитячий Фонд, 2006. – 96 с.
5.
Фірсов В.С., Стратегова Т.О. Виховна
робота у системі випереджаючої освіти для сталого розвитку:Збірник матеріалів
наук.-практ. конф. «Випереджаюча освіта для сталого розвитку у системі
інноваційної освітньої діяльності» . – Дніпропетровськ, 2015. – с.154-156
Висновки: в умовах
відродження національної системи освіти головне місце займають інноваційні
форми роботи по вихованню учнівської молоді. Саме активне залучення дітей до
участі у пошуковій, проектній роботі, волонтерській діяльності дають можливість
для самореалізації, створюють ситуації вибору, впливають на поведінку, формують
переконаність у необхідності відкрити душу на зустріч тим, хто потребує
допомоги, теплого слова, співчуття, розуміння. Формування патріотичних якостей
учнів на засадах випереджаючої освіти для сталого розвитку дає можливість не відгороджувати учнів від реального життя, а включати це
життя у повсякденну діяльність,
створюючи єдине поле громадського виховання не тільки учнів, а й усіх учасників
освітнього процесу. У результаті йде комплексне, системне
виховання громадянина не тільки в школі, а й поза її межами.
Юлія Анатоліївна! Вітаю Вас у блогосфері! Гарний початок у Вас і Вашого блогу, а також блогу 8 класу!!!! Респект!
ВідповістиВидалити