Концепція модернізації української освіти, що
закладена у Державному стандарті,визначає цілі та завдання загальної середньої
освіти та підкреслює необхідність орієнтації освіти не тільки на засвоєння
учнями певної суми знань, але і на розвиток їхньої особистості, їхніх
пізнавальних та творчих здібностей.
Відповідно до основних положень Державного стандарту
загальноосвітня школа повинна формувати цілісну систему універсальних знань,
умінь і навичок, а також особистої відповідальності учня за результати
навчання, тобто ключові компетентності, що визначають сучасний зміст та якість
навчання.
У Державному стандарті також визначені основні
завдання, а саме: формування в учнів громадської відповідальності та правової
самосвідомості, духовності і культури, ініціативності, самостійності,
толерантності, здатності до соціалізації в суспільстві. Все це стосується
насамперед значного оновлення змісту навчання та приведення його у відповідність
до вимог часу і завдань, що стоять перед країною.
Таким чином, впровадження компетентнісного підходу в
освіті - це спроба привести у відповідність потреби суспільства з однієї
сторони та потреби інтеграції особистості з іншої.
Введення компетентнісного підходу, на думку
А.В.Хуторського, в нормативну і практичну складову навчального процесу
дозволить вирішити проблему, типову для української школи, коли учні володіють
теоретичними знаннями, проте зазнають значних труднощів в діяльності, що
вимагає використання їхніх знань для вирішення конкретного завдання чи
проблемної ситуації.
Що ж таке компетенція? Компетенція розглядається як наперед задана вимога до освітньої підготовки учня
(державний стандарт, програми тощо).
Компетентність - це результат особистісної підготовки учня, що дозволяє найбільш
ефективно і адекватно здійснювати освітню діяльність і забезпечує його
розвиток. Це готовність і здатність людини діяти в тій чи іншій сфері
діяльності.
Компетентність означає відповідність конкретним
вимогам, критеріям, стандартам у відповідній сфері діяльності і при вирішенні
конкретних завдань, наявність необхідних знань, здатність добиватись
результатів і володіти ситуацією.
Компетентнісний підхід до вивчення іноземних мов слід розглядати як спосіб
організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, що забезпечує засвоєння
ними змісту навчання і тим самим досягнення цілей навчання при вирішенні певних
проблемних завдань.
Головною метою навчання іноземних мов у школі є
формування комунікативної компетенції.
Оскільки іноземна мова має безпосереднє відношення до
сучасного життя, то моє завдання як учителя іноземної мови полягає в тому, щоб
дати учням не тільки мовну підготовку, але і зорієнтувати їх на практичне
використання іноземної мови в техніці (працюючи з комп’ютером), бізнесі (ділові
папери іноземною мовою), науці (статті, монографії) і таким чином вивчати мову
для життя і професійної діяльності.
Оволодіння мовою як засобом спілкування для сприйняття
світу, людей і ідей проходить ефективніше в рівноправній співпраці, активному
пошуку, в вирішенні проблемно-пошукових завдань і досягненні значимих цілей
через подолання перешкод.
Соціокультурна компетенція -
знання культурних особливостей носія мови, його традицій, норм поведінки і
етикету, уміння розуміти і адекватно використовувати їх у процесі спілкування,
залишаючись при цьому носієм іншої культури. Формування соціокультурної
компетенції в своїй основі має на меті інтеграцію особистості в систему
світової та національної культури.
На мій погляд, особистісно-комунікативне навчання
передбачає не лише мовленнєве спрямування навчання, а й його індивідуалізацію,
принципи функціональності, ситуативності, новизни.
Під час планування уроків я намагаюся дотримуватися
всіх перелічених принципів, а також умов, необхідних для формування
комунікативних та соціокультурних компетенцій учнів.
Під соціокультурною компетенцією учня розуміється така
властивість особистості, що виражається в гармонії країнознавчої, лінгвокраїнознавчої,
соціолінгвістичної компетенцій, які дозволяють індивідові розуміти
закономірності розвитку культури як процесу створення, збереження і передачі
загальнолюдських цінностей, орієнтуватись у традиціях, реаліях, звичаях,
духовних цінностях не лише свого народу, але й інших націй, уміти спілкуватися
іноземною мовою в сучасному світі, оперуючи культурними поняттями і реаліями
різних народів.
Працюючи за прогресивними педагогічними технологіями,
на своїх уроках я використовую такі форми роботи як створення мотиваційної
установки до навчання, постановка навчальної проблеми, використання проблемних
завдань, диференціація навчання, індивідуальна робота, робота творчих груп,
захист індивідуальних і колективних проектів, створення на уроці ситуації
успіху, співробітництва, діалогу, самооцінки.
Обираю такі типи і види уроків, які розвивають творче,
логічне і критичне мислення учнів, комунікативні та соціокультурні компетенції.
Головне завдання вчителя на сучасному уроці -
залучення до творчої співпраці всіх учнів, спонукання до пошуку істини.
Головною метою навчання іноземної мови в сучасній школі (незалежно від того,
перша вона чи друга) є розвиток особистості школяра, здатного використовувати
іноземну мову як засіб спілкування в діалозі культур, якщо він прагне брати
участь у міжкультурній комунікації цією мовою, самостійно вдосконалюватися в
іншомовній мовленнєвій діяльності.
Практичного результату
навченості іноземної мови можна
досягти передусім у процесі особистісно- комунікативного навчання, яке
передбачає й вирішення завдань, пов’язаних з освітою, вихованням та розвитком
особистості школяра.
Освіта спрямована на отримання, а в подальшому - на розширення й поглиблення країнознавчих та культурознавчих знань,
що передбачають знання особливостей способу і стилю життя зарубіжних
однолітків, їхнього соціального статусу в суспільстві, національної молодіжної
культури, соціальних ініціатив.
Виховання засобами іноземної мови передбачає, на мою
думку. підвищення культури мовленнєвого спілкування в процесі оволодіння
прийнятими правилами мовленнєвого етикету, формування шанобливого ставлення до
національних традицій, звичаїв представників іншого соціокультурного середо
вища.
Розвиток засобами іноземної мови передбачає
цілеспрямоване формування інтелектуальних умінь школярів; мовну та мовленнєву
спостережливість, мовленнєво-мисленнєву діяльність,
готовність до
пізнавально-пошукової творчості.
Протягом усього періоду навчання формується й
комунікативна компетенція, складовими якої є:
-
лінгвістична
компетенція (словниковий запас, синтаксичні правила);
-
соціологічна
компетенція (вміння перетворювати мовні форми, виходячи з ситуації
спілкування);
-
дискурсивна
компетенція (здатність сприймати й породжувати висловлювання);
-
стратегічна
компетенція (здатність вдаватися до вербального й невербального спілкування);
-
соціокультурна
компетенція (знання національно- культурних особливостей країни, культури
мовленнєвої поведінки);
-
соціальна
компетенція (бажання вступати у спілкування, впевненість у собі, вміння
орієнтуватися у соціальних взаєминах).
На мій погляд, особистісно-комунікативне навчання
передбачає не лише мовленнєве спрямування навчання, а й його індивідуалізацію,
принципи функціональності, ситуативності, новизни.
Під час планування
уроків я намагаюся дотримуватися всіх перелічених принципів, а також умов,
необхідних для формування комунікативної компетенції учнів.
Тому на уроках використовую такі форми роботи як
створення мотиваційної установки до навчання; постановка навчальної проблеми,
використання проблемних завдань; диференціація навчання; індивідуальна робота,
робота творчих груп; захист індивідуальних і колективних проектів; створення на
уроці ситуації успіху, співробітництва, діалогу, самооцінки; використання
інтерактивних форм навчання.
Обираю такі типи і види уроків, які розвивають творче, логічне і
критичне мислення учнів та комунікативні компетенції.
Головне завдання вчителя на сучасному уроці - залучення до творчої
співпраці всіх учнів, спонукання до пошуку істини, розв’язання проблем з ними.
Реалізувати це завдання допомагає використання на уроці інтерактивних
технологій.
Суть інтерактивних технологій у тому, що навчання відбувається шляхом
взаємодії всіх, хто навчається. Це співнавчання, в якому і вчитель, і учні є
суб’єктами; учитель виступає лише в ролі організатора навчання. В процесі
застосування інтерактивних технологій моделюються реальні життєві ситуації,
пропонуються проблеми для спільного вирішення. Уроки з використанням таких
технологій сприяють активізації навчальних можливостей учнів, формуванню
соціального досвіду, виробленню особистих цінностей, створюють атмосферу
співробітництва, творчої взаємодії в навчанні.
Розвиток соціокультурної компетенції учнів - провідна задача вчителя -
мовника в сучасній школі. Учня необхідно «ввести в світ» іншої мови, культури,
духовних надбань свого та інших народів. Так відбудеться його становлення як
людини світу, його власної Я
- концепції, станеться духовне зростання молодої людини в широкому і мінливому
світі.
Основні підходи такої дії:
·
надання широкого
варіативного вибору;
·
продуктивна
результативна діяльність;
·
рефлексивна
наповненість навчального простору;
·
широка задіяність
різноманітних сенсорних стимулів;
·
проблемна
насиченість;
·
партнерська
взаємодія;
·
інформаційна
насиченість тощо.
Виходячи з тематичного розмаїття програми з викладання іноземної як
другої мови, мною узагальнено власний досвід з розвитку соціокультурної
компетенції учнів засобами вивчення іноземних мов, проведення урочної та
позаурочної роботи з предмета, використання проектної технології та технології
проблемного навчання.
Вашій увазі пропонується тематика ситуативного спілкування та проектні
завдання для учнів 5-9 класів.
Тема: Свята. Перший рік
навчання.
·
Склади список
предметів одягу, шкільного приладдя, які б ти хотів отримати на Новий Рік.
·
Дізнайся, про які
подарунки на Різдво найбільше мріють твої однолітки у Франції.
Другий та інші роки навчання.
·
Зателефонуй
своєму другу у Францію і розпитай про його вибір подарунків на Новорічні свята.
·
Зроби фотоальбом
- презентацію «Світ моїх захоплень». Підпиши його французькою мовою, відправ
подрузі у Францію як подарунок.
·
Разом з
однокласниками організуй і проведи акцію «Улюблену іграшку - дитині». Зберіть
по одній улюбленій іграшці, зробіть підписи французькою мовою. Віднесіть до
найближчого дитячого будинку, подаруйте дітям.
Тема: Покупки. Харчування.
Другий та інші роки навчання.
·
Зроби альбом -
«Міні-магазин» продовольчих та промтоварів, магазину з продажу галантерейних
виробів, тощо. Презентуй на уроці французької мови.
·
З групою
однолітків зробіть газету (постер) з теми: «Здорове харчування». Проведіть
захист проекту на уроці французької мови.
·
Дізнайтеся від
Вашого французького друга про мережу магазинів у Франції, етикет продавця та
покупця в іншій країні. Зробіть повідомлення на уроці французької мови.
·
Знайдіть в
Інтернеті типове меню для шкільної їдальні у Франції. Порівняйте із своїм меню
в школі. Розкажіть про це однокласникам на уроці французької мови.
·
Складіть перелік
продуктів для покупки (французькою мовою), щоб приготувати улюблену страву до
приїзду гостей із Франції.
·
Складіть цікаві
маршрути туристичних подорожей Францією. Додайте складені діалоги у
туристичному бюро на придбання путівки для подорожей.
Тема: Знайомство. Перший рік
навчання.
·
Відрекомендуй
себе друзям.
·
Відрекомендуй
себе малознайомій компанії однолітків.
·
Відрекомендуй
себе новим друзям у Франції - твоїм одноліткам.
·
Відрекомендуй
себе батькам твоїх друзів у Франції.
·
Відрекомендуй
свою подругу із Франції (друга) своїм батькам.
·
Дізнайся, чи так,
як в нашій країні, вітається при зустрічі молодь у Франції. Розкажи про це у
класі.
·
Наших
співвітчизників називають за ім'ям, по батькові та за прізвищем. А як
звертаються до громадян Франції?
Тема: Мої друзі. Другий та інші
роки навчання.
·
Зателефонуй своїм
родичам у Францію. Відрекомендуйся, запитай про давню подругу. Дізнайся, чи
такі самі норми етикету спілкування телефоном в іншій країні.
·
Склади розповідь
про відвідування Дніпропетровського театру опери і балету разом з французьким
другом. Включи діалог з представленням французькому другу своїх знайомих, яких
зустрів у театрі.
·
Склади
електронного листа французькому другу, в якому надішлеш фото близької подруги
та даси її характеристику.
·
Дізнайся, без
яких предметів, явищ і подій не уявляють себе твої однолітки (склади
анкету-опитувальник).
·
Дізнайся, які
якості в людині найбільш цінують твої французькі однолітки з листування з
іноземним другом. Зроби повідомлення про це на виховній годині.
·
Склади разом з
двома однокласниками альбом: «Видатні люди моєї школи» або «Видатні люди нашого
міста», «Видатні люди нашої країни» (вклей фото, малюнки, портрети). Стисло
опиши видатні вчинки цих людей. Підпиши його для подарунку друзям з Франції.
·
За допомогою
газет, журналів, Інтернету збери матеріал для повідомлення про найяскравіші
події у Франції 2013 року. Презентуй на уроці.
·
Разом з власне
обраною командою друзів розроби макет та зроби журнал: «Хто це?», де за описами зовнішності відомих акторів,
музикантів Франції можна відгадати їх імена та прізвища.
Тема: Спорт. Перший рік
навчання.
·
Зробіть постер з
малюнків (фото) видів спорту та відповідних частини тіла, які беруть участь в
цьому виді спорту. Підпишіть.
·
Разом з другом
зроби паперову (дерев’яну, тканинну...) іграшкову валізку з надписом «Спорт» та
вклади туди іграшкове спортивне знаряддя. Продемонструй на уроці французької
мови.
Другий та інші роки навчання.
·
Зроби фото або
ілюстративний проект «Зірки спорту Франції». Опиши спортсменів.
·
Склади листа
другу з Франції про відкриття найбільшого стадіону нашого міста «Дніпро-Арена».
·
Дізнайся про
улюблені види спорту французів. Розкажи про це на уроці французької мови.
·
Запроси листівкою
свого французького друга на шкільні змагання з футболу.
·
Візьми у
шкільного вчителя фізкультури рекомендації щодо крокового щоденного
навантаження для учнів. Переклади французькою мовою. Надішли ці рекомендації
другу у Францію.
·
Напиши 5-7
веселих гасел - підтримок від вболівальників. Запитай у французького друга, чи
мають вони такі гасла?
·
Вияви свою
творчість. Спробуй скласти українською та французькою мовами вірш - лічилку для
спортивних змагань.
·
Склади
спортивно-туристичні маршрути подорожей найкращими Підготуйте з групою
однодумців інсценізацію для тижня іноземних мов «Олімпійські ігри. Історія
зародження».
·
Розробіть і
виконайте проект. Залучіть до нього учнів інших класів: «П’єр де Кубертен.
Історія Олімпійських ігор».
·
Розкажіть своєму
французькому другу про видатних параолімпійців Дніпропетровщини.
·
Дізнайтеся про
розвиток параолімпійського руху у Франції.
·
Розкажіть
французьким друзям про участь українських спортсменів у ХХІІ зимових
Олімпійських іграх у Сочі та запитайте про успіхи французьких спортсменів.
Немає коментарів:
Дописати коментар