пʼятниця, 2 січня 2015 р.

Формування соціокультурної компетенції на уроках французької мови

Концепція модернізації української освіти, що закладена у Державному стандарті,визначає цілі та завдання загальної середньої освіти та підкреслює необхідність орієнтації освіти не тільки на засвоєння учнями певної суми знань, але і на розвиток їхньої особистості, їхніх пізнавальних та творчих здібностей.

Відповідно до основних положень Державного стандарту загальноосвітня школа повинна формувати цілісну систему універсальних знань, умінь і навичок, а також особистої відповідальності учня за результати навчання, тобто ключові компетентності, що визначають сучасний зміст та якість навчання.
У Державному стандарті також визначені основні завдання, а саме: формування в учнів громадської відповідальності та правової самосвідомості, духовності і культури, ініціативності, самостійності, толерантності, здатності до соціалізації в суспільстві. Все це стосується насамперед значного оновлення змісту навчання та приведення його у відповідність до вимог часу і завдань, що стоять перед країною.
Таким чином, впровадження компетентнісного підходу в освіті - це спроба привести у відповідність потреби суспільства з однієї сторони та потреби інтеграції особистості з іншої.
Введення компетентнісного підходу, на думку А.В.Хуторського, в нормативну і практичну складову навчального процесу дозволить вирішити проблему, типову для української школи, коли учні володіють теоретичними знаннями, проте зазнають значних труднощів в діяльності, що вимагає використання їхніх знань для вирішення конкретного завдання чи проблемної ситуації.
Що ж таке компетенція? Компетенція розглядається як наперед задана вимога до освітньої підготовки учня (державний стандарт, програми тощо).
Компетентність - це результат особистісної підготовки учня, що дозволяє найбільш ефективно і адекватно здійснювати освітню діяльність і забезпечує його розвиток. Це готовність і здатність людини діяти в тій чи іншій сфері діяльності.
Компетентність означає відповідність конкретним вимогам, критеріям, стандартам у відповідній сфері діяльності і при вирішенні конкретних завдань, наявність необхідних знань, здатність добиватись результатів і володіти ситуацією.
Компетентнісний підхід до вивчення іноземних мов слід розглядати як спосіб організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, що забезпечує засвоєння ними змісту навчання і тим самим досягнення цілей навчання при вирішенні певних проблемних завдань.
Головною метою навчання іноземних мов у школі є формування комунікативної компетенції.
Оскільки іноземна мова має безпосереднє відношення до сучасного життя, то моє завдання як учителя іноземної мови полягає в тому, щоб дати учням не тільки мовну підготовку, але і зорієнтувати їх на практичне використання іноземної мови в техніці (працюючи з комп’ютером), бізнесі (ділові папери іноземною мовою), науці (статті, монографії) і таким чином вивчати мову для життя і професійної діяльності.
Оволодіння мовою як засобом спілкування для сприйняття світу, людей і ідей проходить ефективніше в рівноправній співпраці, активному пошуку, в вирішенні проблемно-пошукових завдань і досягненні значимих цілей через подолання перешкод.
Соціокультурна компетенція - знання культурних особливостей носія мови, його традицій, норм поведінки і етикету, уміння розуміти і адекватно використовувати їх у процесі спілкування, залишаючись при цьому носієм іншої культури. Формування соціокультурної компетенції в своїй основі має на меті інтеграцію особистості в систему світової та національної культури.
На мій погляд, особистісно-комунікативне навчання передбачає не лише мовленнєве спрямування навчання, а й його індивідуалізацію, принципи функціональності, ситуативності, новизни.
Під час планування уроків я намагаюся дотримуватися всіх перелічених принципів, а також умов, необхідних для формування комунікативних та соціокультурних компетенцій учнів.
Під соціокультурною компетенцією учня розуміється така властивість особистості, що виражається в гармонії країнознавчої, лінгвокраїнознавчої, соціолінгвістичної компетенцій, які дозволяють індивідові розуміти закономірності розвитку культури як процесу створення, збереження і передачі загальнолюдських цінностей, орієнтуватись у традиціях, реаліях, звичаях, духовних цінностях не лише свого народу, але й інших націй, уміти спілкуватися іноземною мовою в сучасному світі, оперуючи культурними поняттями і реаліями різних народів.

Працюючи за прогресивними педагогічними технологіями, на своїх уроках я використовую такі форми роботи як створення мотиваційної установки до навчання, постановка навчальної проблеми, використання проблемних завдань, диференціація навчання, індивідуальна робота, робота творчих груп, захист індивідуальних і колективних проектів, створення на уроці ситуації успіху, співробітництва, діалогу, самооцінки.
Обираю такі типи і види уроків, які розвивають творче, логічне і критичне мислення учнів, комунікативні та соціокультурні компетенції.
Головне завдання вчителя на сучасному уроці - залучення до творчої співпраці всіх учнів, спонукання до пошуку істини.

Головною метою навчання іноземної мови в сучасній школі (незалежно від того, перша вона чи друга) є розвиток особистості школяра, здатного використовувати іноземну мову як засіб спілкування в діалозі культур, якщо він прагне брати участь у міжкультурній комунікації цією мовою, самостійно вдосконалюватися в іншомовній мовленнєвій діяльності.
Практичного результату навченості іноземної мови можна досягти передусім у процесі особистісно- комунікативного навчання, яке передбачає й вирішення завдань, пов’язаних з освітою, вихованням та розвитком особистості школяра.
Освіта спрямована на отримання, а в подальшому - на розширення й поглиблення країнознавчих та культурознавчих знань, що передбачають знання особливостей способу і стилю життя зарубіжних однолітків, їхнього соціального статусу в суспільстві, національної молодіжної культури, соціальних ініціатив.
Виховання засобами іноземної мови передбачає, на мою думку. підвищення культури мовленнєвого спілкування в процесі оволодіння прийнятими правилами мовленнєвого етикету, формування шанобливого ставлення до національних традицій, звичаїв представників іншого соціокультурного середо вища.
Розвиток засобами іноземної мови передбачає цілеспрямоване формування інтелектуальних умінь школярів; мовну та мовленнєву спостережливість, мовленнєво-мисленнєву діяльність, готовність до пізнавально-пошукової творчості.
Протягом усього періоду навчання формується й комунікативна компетенція, складовими якої є:
-         лінгвістична компетенція (словниковий запас, синтаксичні правила);
-         соціологічна компетенція (вміння перетворювати мовні форми, виходячи з ситуації спілкування);
-         дискурсивна компетенція (здатність сприймати й породжувати висловлювання);
-         стратегічна компетенція (здатність вдаватися до вербального й невербального спілкування);
-         соціокультурна компетенція (знання національно- культурних особливостей країни, культури мовленнєвої поведінки);
-         соціальна компетенція (бажання вступати у спілкування, впевненість у собі, вміння орієнтуватися у соціальних взаєминах).
На мій погляд, особистісно-комунікативне навчання передбачає не лише мовленнєве спрямування навчання, а й його індивідуалізацію, принципи функціональності, ситуативності, новизни.
Під час планування уроків я намагаюся дотримуватися всіх перелічених принципів, а також умов, необхідних для формування комунікативної компетенції учнів.                                                                                                       
Тому на уроках використовую такі форми роботи як створення мотиваційної установки до навчання; постановка навчальної проблеми, використання проблемних завдань; диференціація навчання; індивідуальна робота, робота творчих груп; захист індивідуальних і колективних проектів; створення на уроці ситуації успіху, співробітництва, діалогу, самооцінки; використання інтерактивних форм навчання.
Обираю такі типи і види уроків, які розвивають творче, логічне і критичне мислення учнів та комунікативні компетенції.
Головне завдання вчителя на сучасному уроці - залучення до творчої співпраці всіх учнів, спонукання до пошуку істини, розв’язання проблем з ними.
Реалізувати це завдання допомагає використання на уроці інтерактивних технологій.
Суть інтерактивних технологій у тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається. Це співнавчання, в якому і вчитель, і учні є суб’єктами; учитель виступає лише в ролі організатора навчання. В процесі застосування інтерактивних технологій моделюються реальні життєві ситуації, пропонуються проблеми для спільного вирішення. Уроки з використанням таких технологій сприяють активізації навчальних можливостей учнів, формуванню соціального досвіду, виробленню особистих цінностей, створюють атмосферу співробітництва, творчої взаємодії в навчанні.
Розвиток соціокультурної компетенції учнів - провідна задача вчителя - мовника в сучасній школі. Учня необхідно «ввести в світ» іншої мови, культури, духовних надбань свого та інших народів. Так відбудеться його становлення як людини світу, його власної Я - концепції, станеться духовне зростання молодої людини в широкому і мінливому світі.
Основні підходи такої дії:
·        надання широкого варіативного вибору;
·        продуктивна результативна діяльність;
·        рефлексивна наповненість навчального простору;
·        широка задіяність різноманітних сенсорних стимулів;
·        проблемна насиченість;
·        партнерська взаємодія;
·        інформаційна насиченість тощо.
Виходячи з тематичного розмаїття програми з викладання іноземної як другої мови, мною узагальнено власний досвід з розвитку соціокультурної компетенції учнів засобами вивчення іноземних мов, проведення урочної та позаурочної роботи з предмета, використання проектної технології та технології проблемного навчання.
Вашій увазі пропонується тематика ситуативного спілкування та проектні завдання для учнів 5-9 класів.
Тема: Свята. Перший рік навчання.
·        Склади список предметів одягу, шкільного приладдя, які б ти хотів отримати на Новий Рік.
·        Дізнайся, про які подарунки на Різдво найбільше мріють твої однолітки у Франції.
·        Створи листівку - привітання з Різдвом, яку б самому хотілося купити в супермаркеті.

 Другий та інші роки навчання.
·        Зателефонуй своєму другу у Францію і розпитай про його вибір подарунків на Новорічні свята.
·        Зроби фотоальбом - презентацію «Світ моїх захоплень». Підпиши його французькою мовою, відправ подрузі у Францію як подарунок.
·        Разом з однокласниками організуй і проведи акцію «Улюблену іграшку - дитині». Зберіть по одній улюбленій іграшці, зробіть підписи французькою мовою. Віднесіть до найближчого дитячого будинку, подаруйте дітям.

Тема: Покупки. Харчування. Другий та інші роки навчання.
·        Зроби альбом - «Міні-магазин» продовольчих та промтоварів, магазину з продажу галантерейних виробів, тощо. Презентуй на уроці французької мови.
·        З групою однолітків зробіть газету (постер) з теми: «Здорове харчування». Проведіть захист проекту на уроці французької мови.
·        Дізнайтеся від Вашого французького друга про мережу магазинів у Франції, етикет продавця та покупця в іншій країні. Зробіть повідомлення на уроці французької мови.
·        Знайдіть в Інтернеті типове меню для шкільної їдальні у Франції. Порівняйте із своїм меню в школі. Розкажіть про це однокласникам на уроці французької мови.
·        Складіть перелік продуктів для покупки (французькою мовою), щоб приготувати улюблену страву до приїзду гостей із Франції.
·        Складіть цікаві маршрути туристичних подорожей Францією. Додайте складені діалоги у туристичному бюро на придбання путівки для подорожей.
Тема: Знайомство. Перший рік навчання.
·          Відрекомендуй себе друзям.
·          Відрекомендуй себе малознайомій компанії однолітків.
·          Відрекомендуй себе новим друзям у Франції - твоїм одноліткам.
·          Відрекомендуй себе батькам твоїх друзів у Франції.
·          Відрекомендуй свою подругу із Франції (друга) своїм батькам.
·          Дізнайся, чи так, як в нашій країні, вітається при зустрічі молодь у Франції. Розкажи про це у класі.
·        Наших співвітчизників називають за ім'ям, по батькові та за прізвищем. А як звертаються до громадян Франції?

Тема: Мої друзі. Другий та інші роки навчання.
·        Зателефонуй своїм родичам у Францію. Відрекомендуйся, запитай про давню подругу. Дізнайся, чи такі самі норми етикету спілкування телефоном в іншій країні.
·        Склади розповідь про відвідування Дніпропетровського театру опери і балету разом з французьким другом. Включи діалог з представленням французькому другу своїх знайомих, яких зустрів у театрі.
·        Склади електронного листа французькому другу, в якому надішлеш фото близької подруги та даси її характеристику.
·        Дізнайся, без яких предметів, явищ і подій не уявляють себе твої однолітки (склади анкету-опитувальник).
·        Дізнайся, які якості в людині найбільш цінують твої французькі однолітки з листування з іноземним другом. Зроби повідомлення про це на виховній годині.
·        Склади разом з двома однокласниками альбом: «Видатні люди моєї школи» або «Видатні люди нашого міста», «Видатні люди нашої країни» (вклей фото, малюнки, портрети). Стисло опиши видатні вчинки цих людей. Підпиши його для подарунку друзям з Франції.
·        За допомогою газет, журналів, Інтернету збери матеріал для повідомлення про найяскравіші події у Франції 2013 року. Презентуй на уроці.
·        Разом з власне обраною командою друзів розроби макет та зроби журнал: «Хто це?», де за описами зовнішності відомих акторів, музикантів Франції можна відгадати їх імена та прізвища.

Тема: Спорт. Перший рік навчання.
·        Зробіть постер з малюнків (фото) видів спорту та відповідних частини тіла, які беруть участь в цьому виді спорту. Підпишіть.
·        Разом з другом зроби паперову (дерев’яну, тканинну...) іграшкову валізку з надписом «Спорт» та вклади туди іграшкове спортивне знаряддя. Продемонструй на уроці французької мови.

Другий та інші роки навчання.
·        Зроби фото або ілюстративний проект «Зірки спорту Франції». Опиши спортсменів.
·        Склади листа другу з Франції про відкриття найбільшого стадіону нашого міста «Дніпро-Арена».
·        Дізнайся про улюблені види спорту французів. Розкажи про це на уроці французької мови.
·        Запроси листівкою свого французького друга на шкільні змагання з футболу.
·        Візьми у шкільного вчителя фізкультури рекомендації щодо крокового щоденного навантаження для учнів. Переклади французькою мовою. Надішли ці рекомендації другу у Францію.
·        Напиши 5-7 веселих гасел - підтримок від вболівальників. Запитай у французького друга, чи мають вони такі гасла?
·        Вияви свою творчість. Спробуй скласти українською та французькою мовами вірш - лічилку для спортивних змагань.
·        Склади спортивно-туристичні маршрути подорожей найкращими Підготуйте з групою однодумців інсценізацію для тижня іноземних мов «Олімпійські ігри. Історія зародження».
·        Розробіть і виконайте проект. Залучіть до нього учнів інших класів: «П’єр де Кубертен. Історія Олімпійських ігор».
·        Розкажіть своєму французькому другу про видатних параолімпійців Дніпропетровщини.
·        Дізнайтеся про розвиток параолімпійського руху у Франції.
·        Розкажіть французьким друзям про участь українських спортсменів у ХХІІ зимових Олімпійських іграх у Сочі та запитайте про успіхи французьких спортсменів.

Немає коментарів:

Дописати коментар